میتوان گفت که امروزه دیگر کسی در جهان وجود ندارد که اسم شرکت گوگل را نشنیده باشد. زیرا گوگل یکی از بزرگترین کسب و کارهای آنلاین جهان است که توانسته است موفقیت جهانی به دست آورد. امروزه دیگر مردم سراسر جهان، حداقل از یکی از محصولات شرکت گوگل نظیر جیمیل و یا موتور جستجوی آن استفاده میکند. در حقیقت میتوان گفت همه ما روزانه چندین و چند بار از موتور جستجوی گوگل برای یافتن پاسخ سوالات خود استفاده میکنیم. اما سوال اینجاست که آیا ساختار سازمانی شرکت بزرگ گوگل نیز به شکل سایر شرکتها است؟ احتمالا برای شما هم جالب باشد که بدانید طراحی داخلی شرکت گوگل بسیار متفاوتتر از سایر شرکتها است. در حقیقت میتوان گفت طراحی داخلی شرکت گوگل زاییدهی ایدههای خلاقانه و جذاب است.
احتمالا برای شما هم مثل من جذاب است که بدانید حال و هوای داخل شرکت گوگل چگونه است. البته باید بدانید که طراحی داخلی شرکت گوگل در کشورهای مختلف متفاوت است. اما در حالت کلی قرار گرفتن در محیط کاری مدرن متفاوت و پر از ایدههای خلاقانه و منحصر به فرد میتواند بسیار جالب و هیجان انگیز باشد. شاید هم بتوان گفت که ایدهپردازیهای مهندسان گوگل از دکوراسیون داخلی متفاوت آن نشات میگیرد. در ادامه این مطلب سعی کردهایم نماهایی از دکوراسیون داخلی شرکت گوگل از سراسر جهان را گردآوری کنیم. اگر شما هم مثل من دوست دارید با این طراحیهای خلاقانه آشنا شوید. با ما همراه باشید تا بخشی از این دکوراسیون خلاقانه را با هم ببینیم.
مطمئنا شما هم با من موافق هستید که هیچ چیز به اندازه احساس راحتی در محل کار لذت بخش نیست. اگر دکوراسیون محل کار به گونهای باشد که به راحتی بتوان هم کار کرد و هم با همکاران تعامل بود. کارایی نیز چندین برابر میشود. البته امروزه بیشتر کسب و کارهای جدید به دنبال در هم شکستن مرزهای خشک بودن محل کار هستند. آنچه در تصویر زیر میبینید نمونهای از برگزاری جلسات گپ و گفت کارمندان گوگل است. این جلسات که برای صرف چای و ایدهپردازی تشکیل میشود در فضای باز برگزار شده است که حس مثبت بیشتری دارد.
در نگاه اول ه این عکس ممکن است تعجب کنید. زیرا فضای کاری که از شرکت بزرگی مثل گوگل انتظار دارید متفاوت از چیزی است که در تصویر مشاهده میشود. هر چند این فضا بیشتر شبیه کارگاههای هنری است. اما جالب است بدانبد که در حقیقت این اتاق کار فضایی صمیمی برای انجام کارهای مورد نظر و استراحت و صد البته صرف چای یا میان وعده است. همانگونه که میبینید انواع میز کار مدرن در ارتفاعهای مختلف برای انواع سلیقه نیز در این شعبه از گوگل تعبیه شده است.
اتاق غذاخوری هر چه چیدمان خودمانیتری داشته باشد. جذابیت و راحتی بیشتری نیز برای کارکنان خواهد داشت. همانگونه که در تصویر زیر میبینید طراحی میزهای غذاخوری مختلف در اندازههای متفاوت، اتاق غذاخوری گوگل را شبیه رستوران کرده است. این طراحی برای این است که هر کس طبق دلخواه با دوستان خود برای صرف غذا و گپ و گفتهای دوستانه مشغول شود.
همه ما با شنیدن جلسه کاری، یک جلسه خشک و جدی را تصور میکنیم. احتمالا در تصور ما همه افراد حاضر در جلسه نیز باید لباس فرم یا کت و شلوار به تن داشته باشند و با قیافهای گرفته به بحث و تبادل نظر بپردازند. اما همانگونه که در تصویر زیر نیز میبینید در اتاق جلسات گوگل خبری از این چیزها نیست. بلکه طراحی خلاقانهی صندلی به شکل قایق نیز حال و هوای فوقالعادهای به آن داده است. مطمئنا این محیط دوستانه و خلاقانه فرآیند ایدهپردازی این شرکت را نیز بهبود خواهد بخشید.
پشت میز نشستنهای طولانی استراحتهای کوتاهی را میطلبد که طی آن کارمندان بتوانند ریکاوری شده و انرژی خود را به دست آورند. شرکت گوگل با یک طراحی داخلی منحصر به فرد اتاق استراحتی با صندلیهای راحت و محیطی شبیه محیط زیر دریا یا آکواریوم را برای کارمندان خود تعبیه کرده است. مطمئنا چنین محیطی آرامش فکری کارمندان را چندین برابر خواهد کرد.
مطمئنا هر چه کارمندان آرامش فکری بیشتری در محیط کار خود داشته باشند، کارایی بیشتری نیز خواهند داشت. ایدهی فوقالعادهی شرکت گوگل برای استفاده از المان برگ و رنگ سبز در اتاق کار و استفاده از میز و مبل مدرن تک نفره یک فضای کاری بینظیر را برای کارمندان آن فراهم کرده است.
امروزه همه جا بحث از طراحی میز کار مدرن برای افزایش کارایی است. اما آیا تا کنون به این موضوع فکر کرده بودید که طرح منحصر به فردی نیز میتوان برای میز کارهای مدرن در نظر گرفت. آنچه که میبینی نمونهای از طراحی میز کار مدرن شیشهای به شکل وان است. هر چند در نگاه اول ممکن است این میز بچگانه به نظر برسد. اما حس خوبی را به کارمند منتقل میکند. میزهای کار شیشهای یکی از مدرنترین میزهای کار موجود هستند. که امروزه روزه به روز بر طرفداران آنها افزوده میشود.
هیچ الزامی به طراحیهای عجیب و غریب در گوگل وجود ندارد. ممکن است یک دکوراسیون ساده و در عین حال شیک گویای همه خلاقیت مهندسان و طراحان باشد. آنچه در تصویر زیر میبینید نمونهای از طراحی ساده و منحصر به فرد گوگل برای اتاق جلسه است. البته همین دکوراسیون میتواند برای اتاق کار کارمندان نیز مورد استفاده قرار گیرد.
همانگونه که میدانید بازی میتواند نقش موثری در افزایش خلاقیت و پرورش ذهن داشته باشد. از این رو شرکتهای بزرگی مثل گوگل که نیاز به ایدهپردازی و خلاقیت اعضای تیم خود دارند. معمولا یک اتاق فکر و بازی برای کارمندان خود در نظر میگیرند که هر از گاهی با انجام بازیهای فکری علاوه بر کاهش استرس خود به ایدهپردازیهایی در موضوعات متنوع نیز بپردازند.
طراحی مبلمان اداری مدرن امروزه به کاری تخصصی تبدیل شده است که به متخصصان طراحی داخلی سپرده میشود. این متخصصان معمولا با بررسی سازمان و نوع فعالیت آن بهترین مبلمان اداری ممکن را طراحی میکنند. زیرا سازمانهای امروزی از حالت سنتی خود خارج شدهاند. بنابراین بر اساس فعالیت خود به چیدمان مدرنتری نیاز دارند. دکوراسیون داخلی دفتر کار، میزکارهای مدرن، مبلمان اداری شیک، همه و همه امروزه دیگر طرح و مدل متفاوتی یافتهاند. بنابراین برای هر مدیری لازم است که قبل از خریداری یا سفارش مبلمان اداری برای دفتر کار یا شرکت خود با اصول کلی مربوط به این زمینه آشنا شود.
اگر به عنوان مدیر یک مجموعه قرار است به تازگی دکوراسیون محل کار خود را تغییر دهید در این مطلب با ما همراه باشید. در این مطلب سعی کردهایم جدیدترین مدلهای طراحی شده مبلمان اداری را برای صاحبان کسب و کار و سرگروه استارتاپها گردآوری کنیم. با ما همراه باشید تا چند نمونه از جدیدترین طراحی مبلمان اداری را با هم ببینیم.
اگر دوست دارید محیط کسب و کار شما مدرن و امروزی باشد. اولین گام این است که تفکر چارچوبی و سنتی را کنار بگذارید. در کسب و کارهای امروزی دیگر خبری از میزهای کاری خسته کننده و محیط خشک و جدی نیست. بلکه همه کارمندان به شکل اعضای یک گروه یا تیم بخشی از کارها را پیش میبرند. از این رو در طراحی مبلمان اداری برای این کسب و کارها نیز باید دقت کافی اعمال شود. برای آشنایی با نحوه چیدمان سازمانهای امروزی میتوانید نگاهی کلی به طراحی داخلی شرکت گوگل داشته باشید. با بررسی این شرکتهای موفق و معروف دنیا متوجه میشوید که محیط کاری امروزی از حالت خشک و جدی خود خارج شده است. بنابراین راحتی و صمیمیت کارکنان خود را به عنوان اولویت کار خود قرار دهید. همانگونه که در تصویر زیر نیز مشاهده میکنید مبلهای راحتی با میزهای کوچکی برای دفتر کار استارتاپی طراحی شده است. این طراحی مبلمان اداری میتواند تمام نیازهای کارکنان از جمله میز کار، اتاق غذاخوری و جلسه را تحت پوشش قرار دهد. این چیدمان حس خوبی از محیط کار را به کارکنان منتقل میکند.
اگر حوزه فعالیت شما به گونهای است که رعایت حریم خصوصی از اولویتهای اساسی است. میتوانید طراحی مبلمان اداری شرکت خود را به گونهای انتخاب کنید که قسمت بالای صندلی حالت قوسی شکلی داشته باشد. در این مدل میز کوچک مجزایی برای قرارگیری لپ تاپ تعبیه شده است. این مدل صندلی آرامش خیال کارمندان شما را تضمین میکند. به گونهای که کارکنان میتوانند در نهایت آرامش و آسودگی مراحل کار خود را پیگیری کنند.
احتمالا به عنوان مدیر مجموعه یا سرگروه تیم گاهی نیاز داشته باشید که در گوشهی دنجی به بررسی عملکرد پروژههای خود بپردازید. برای این منظور میتوانید میز زاویهداری برای خود سفارش دهید. به منظور تمرکز بیشتر میتوانید کمد فایلی را نیز در اتاق خود تعبیه کنید تا به راحتی به پروندهی پروژهها و دادههای آنها دسترسی داشته باشید.
اگر زمینه فعالیت شما به گونهای است که با فایلهای مختلفی کار میکنید. بهتر است بخش فایلینگ دفتر کار خود را به شکل خاصی طراحی کنید. فایلینگ دفتر کارهای مدرن باید به گونهای باشد که همه زونکنها به راحتی قابل دسترس باشند. میز کار خود را نیز به شکل ال شکل طراحی کنید تا تمام وسایل و تجهیزات مورد نیاز شما را به راحتی برای شما قابل دسترس نماید.
فرقی ندارد که شرکت شما در چه زمینهای فعالیت میکند. در نهایت به محلی برای ایدهپردازی و تبادل نظر احتیاج خواهید داشت. در طراحی مبلمان اداری مدرن و امروزی معمولا از قرار دادن میزهای جلسه قدیمی و رسمی خودداری میشود. زیرا این میزها حس خوبی به کارکنان منتقل نمیکنند. در عوض از میزهای بیضی یا مستطیلی که کارکنان به راحتی بتوانند به گپ و گفت بپردازند استفاده میشود که حس صمیمیت بیشتری را به اعضای سازمان منتقل میکنند.
همه ما به تبع چارچوب ذهنی شکل گرفته از گذشته میز کار را میزی ساده همراه با یک یا چند کشو تصور میکنیم. اما میز کارهای مدرن امروزی به کل شکل متفاوتی دارند. به عنوان مثال اگر دفتر کار کوچکی دارید و نمیتوانید برای هر یک از کارکنان خود اتاق مجزایی تخصیص دهید. می٬توانید با طراحی یک میز کار به شکل خطهای متقاطع یا گرافی شکل علاوه بر استفاده بهینه از محیط کار خود، صمیمیت و همدلی بین کارکنان خود را نیز افزایش دهید. زیرا در این مدل از میز کارمندان میتوانند به راحتی با هم در ارتباط بوده و به تبادل نظر با یکدیگر بپردازند. از طرفی نیز چون همدیگر را میبینند حس همدلی بیشتری دارند.
احتمالا بسیاری از اعضای سازمان و کسب و کار شما نیز مثل من دوست دارند در محیط کار خود برای خود گوشه دنجی به سلیقه خودشان داشته باشند. زیرا انتخاب مدل میز کار به شکل دلخواه و چیدمان آن با سلیقه خود فرد نوعی حس نزدیکی با محیط کار را در فرد ایجاد میکند. حتی اختصاص یک کشو به هر فرد برای قرار دادن لوازم شخصی نیز حس فوقالعادهای در او ایجاد میکند. زیرا احساس میکند در محیط کار به شخصیت و حریم خصوصی او احترام قائل میشود. از این رو با سفارشی سازی میزهای کار میتوانید تعداد کشوهای بیشتری برای آن تعبیه کنید که کارکنان شما بتوانند به راحتی لوازم شخصی خود را در یکی از آنها قرار دهند.
اگر زمینه فعالیت شما به گونهای است که به مراجعان خود مشاوره میدهید. مطمئنا به میزی نیاز دارید که با مشتریان و مراجعان خود رو در رو بنشینید و صحبت کنید. با توجه به اینکه چیدمان و دکوراسیون محل مشاوره تاثیر روانی زیادی بر روی پذیرش یا عدم پذیرش مشاوره دارد. بنابرای بهتر است به اندازه کافی در طراحی داخلی اتاق مشاوره خود حوصله به خرج دهید. همانگونه که در تصویر زیر میبینید تانتخاب یک چشمانداز مناسب و ترکیب رنگ روشن و تیره زیبایی فوقالعادهای به این اتاق کار بخشیده است.
معمولا طی مذاکره با مشتریان و ارائه مشاوره به مراجعان گاهی نیاز دارید که با استناد به اسناد و دادههای موجود مثالهای عینی بیاورید. بنابراین باید طراحی مبلمان اداری خود را به گونهای انتخاب کنید که به راحتی بتوانید به فایل و کامپیوتر خود دسترسی داشته باشید. شکل خاص این میز و طراحی منحصر به فرد آن میتواند حس خوبی را به مخاطبان شما منتقل کند. در صورت تمایل میتوانید بخش پشتی میز خود را نیز به شکل بیضی سفارشی سازی کنید و تیزی آن را از بین ببرید.
مطمئنا هیچ چیز به اندازه تهیه یک میز کار سفارشی سازی شده که طبق سلیقه کارمندان شما تهیه و چیده شده است، محیط کار را برای اعضای تیم لذت بخش نمیکند. اگر به عنوان یک مدیر میخواهید کارایی کارمندان خود را افزایش دهید و به آنها کمک کنید که راحتی بیشتری در محیط کاری داشته باشند. چیدمان اتاق کارشان را به خودشان بسپارید. سعی کنید دست آنها را تا جای ممکن باز بگذارید تا بتوانند تصاویر دلخواه خود را به دیوارها بچسبانند. از آنها بخواهید وسایل شخصی خود را با خود بیاورند و میز کارشان را به دلخواه خود بچینند. حتی انتخاب مدل میز و صندلیشان را نیز به خودشان بسپارید. این کار باعث میشود تمایل بیشتری به وقت گذراندن در محیط کار دارند.
اگر شما هم به عنوان سهامدار یکی از شرکتهایی که تعداد سهامداران آنها از یکی دو نفر بیشتر نیست فعالیت میکنید. احتمالا به یک اتاق جلسه و میز جلسهی کوچکی نیاز دارید. با توجه به اینکه ممکن است طی جلسات خود ویدئو کنفرانس نیز برگزار کنید یک تلویزیون یا ال سی دی نیز در کنار میز جلسه تعبیه کنید. میزی که در شکل زیر میبینید بهترین مکان برای ایدهپردازی و تبادل نظر در مورد مسائل مختلف است. بررسی دادهها و آمار و ارقام به شکل نمودار نیز به راحتی در این طراحی میسر میشود.
همانگونه که میدانید لازمه طراحی یک دفتر کار مدرن، داشتن دکوراسیون داخلی و میز کار مدرن است. طراحی میز کار مدرن این امکان را برای افراد حاضر در دفتر کار فراهم میکند که طبق خواسته و میل خود ارتفاع میز دلخواهشان را انتخاب کنند. زیرا معمولا خسته کننده شدن نشستن پشت میز کار، مهمترین عامل کاهش کارایی کارکنان است. اما اگر شما به عنوان یک مدیر کاربلد طراحی داخلی شرکت خود را به گونهای انتخاب کنید که کارمندانتان در ساعات کاری مختلف حق انتخاب داشته باشند. میتوانید کمک زیادی به افزایش کارایی کسب و کارتان بکنید. در تصویر زیر نمونهای از میز کار مدرن و امروزی و میز کار سرپایی آمده است که در عین سادگی بسیار شیک و زیبا هستند.
فضای کار اشتراکی اصطلاح نسبتا جدیدی است که در سالهای اخیر با آن مواجه شدهایم. در حالت کلی میتوان گفت فضای کار اشتراکی نقطه متقابل سازمانها و کسب و کارهای سنتی است. زیرا سازمانهای سنتی ساختاری سلسله مراتبی دارند. که در آن بخشهای مختلفی وجود دارد. کارمندان هر بخش اتاق مجزایی دارند و در راستای هدف بخش خود در تلاش هستند.
ایراد اصلی که میتوان برای سازمانهای سنتی در نظر گرفت این است که بخشهای مختلف سازمان به صورت مجزا از هم عمل میکنند. در حالی که در کسب و کارهای امروزی ارتباط صمیمی و نزدیکی بین تمام اعضای تیم در بخشهای مختلف وجود دارد. زیرا همگی در راستای یک هدف کلی که هدف اصلی سازمان است تلاش میکنند. اما مقوله فضای کار اشتراکی مبحث جدیدی است که در ادامه به بررسی آن میپردازیم.
اگر با محیط کاری استارتاپها و فضای کار اشتراکی آشنایی نداشته باشید، احتمالا در نگاه اول فعالیت تیمهای کاری مختلف در کنار سایر فریلنسرها (آزادکارها) برای شما عجیب به نظر میرسد. اما امروزه دیگر تفکر سنتی رفته رفته رنگ میبازد. از این رو همه کسب و کارها دوست دارند خود را با قوانین و تفکرات جدید وفق دهند. اگر شما هم دوست دارید در مورد فضای کار اشتراکی بیشتر بدانید، با ما همراه باشید تا همه نکات مربوط به این محیط کاری را در اختیار شما قرار دهیم.
معمولا بیشتر کسب و کارهای نوپا یا استارتاپها در آغاز کار خود بودجهی کافی برای اجاره یا خرید محلی برای استقرار تیم کاریشان ندارند. اما واقعیت امر این است که تبادل نظر و همفکری اعضای تیم از مهمترین عوامل موفقیت آن است. این نیاز به کنار هم بودن و تبادل نظر در ابتدای هر کاری معمولا پررنگتر است. اما کمبود بودجه معمولا تیمهای کاری را با مشکلات متعددی مواجه میکند. فضای کار اشتراکی با فراهم کردن امکانات ضروری مورد نیاز، این امکان را برای تیمهای کاری و فریلنسرها فراهم میکند که با حداقل هزینه بتوانند در محیط کاری مناسبی کار خود را آغاز کنند.
فضای کار اشتراکی معمولا شرکتی با فضای نسبتا بزرگ متشکل از چندین میز کار گروهی بزرگ و صندلی است. که افراد مختلف در ازای پرداخت مبلغ ناچیزی به صورت ماهیانه در آن مستقر میشوند.
نکتهی قابل توجهی که در زمینه فضای کار اشتراکی باید مد نظر قرار گیرد این است که تنها استارتاپها و کسب و کارهای جدید نیستند که برای ادامه یا آغاز کار خود در آن مستقر میشوند. بلکه فریلنسرها و افراد موفق بسیاری نیز وجود دارند که دوست دارند در فضایی کاملا پویا کار خود را ادامه دهند.
در نگاه اول شاید به این موضوع فکر کنید که همه کسب و کارهایی که در فضای کار اشتراکی فعالیت خود را آغاز میکنند. همواره به فکر تامین بودجه برای تعیین مکانی مستقل برای شرکت خود هستند. اما حقیقت این است که محیط پویای فضای کار اشتراکی و کنار هم بودن افراد پرانرژی مختلف با ایدههای ناب و خاص و گرد هم آمدن افرادی با تخصصهای مختلف، بهترین موقعیت برای پیشرفت هر کسب و کاری است. این فضاهای اشتراکی امکان ارتباط با تخصصهای مختلف را برای اعضای تیم فراهم میکنند. از سوی دیگر نیز تعامل با افراد خبره و با تجربه در کنار کاهش هزینهها، بهترین شرایط ممکن را برای تیمهای کاری فراهم میکنند.
کسب و کاری را تصور کنید که میخواهد با حداقل هزینه دفتر کار مدرن و شیکی را برای خود ترتیب دهد. بنابراین به میز کارهای مدرن و مبلمان اداری شیک برای دکوراسیون دفتر کار خود نیاز دارد. اما در ابتدای کار ممکن است تحمل این هزینه برای شرکتهای نوپا ممکن نباشد. از این رو حضور در دفتر کار اشتراکی یکی از بهترین راهها برای صرفهجویی در هزینه و مدیریت صحیح مالی شرکت است. از این رو تقویت فرهنگ استفاده از چنین فضاهایی یکی از مهمترین مزیتهایی است که کسب و کارهای نوپا میتوانند به راحتی به آن دست یابند.
یکی از مزایای فوقالعادهای که میتوان برای فضای کار اشتراکی در نظر گرفت امکان آشنایی با افراد مختلف و فراهم شدن بستری برای قراردادهای کاری متنوع است. این مزیت یکی از بهترین امکانات موجود برای فریلنسرها است. زیرا از طریق حضور در این فضاها میتوانند علاوه بر تقویت روحیهی اجتماعی خود با افراد مختلفی آشنا شوند و پیشنهادهای کاری مختلف دریافت کنند.
اگر از جمله افرادی هستید که عادت به زندگیهای چارچوبی و روتین دارید مطمئنا کار کردن در فضای کار اشتراکی برای شما طاقت فرسا و غیر ممکن خواهد بود. زیرا این محیط معمولا از اصول خاصی پیروی نمیکند. و تنها شرطی که در آن رعایت میشود رعایت سکوت و عدم ایجاد مزاحمت برای یکدیگر است. در این نوع محیط کاری معمولا محدودیتی برای چیدمان میز و گرد هم آمدن تخصصهای مختلف وجود ندارد. بنابراین افرادی که در این محیط قرار میگیرند باید روحیه کار تیمی بالایی داشته و امروزی باشند. اما گاهی ممکن است در اثر رفت و آمدهای زیاد در این فضا تمرکز لازم برای انجام کارهای ضروری و مهم وجود نداشته باشد.
از طرفی نیز اگر برندسازی شما با استقرار شما در یک فضای کاری مشخص و معین در ارتباط است نیز احتمالا فضای کار اشتراکی برای شما مفید نخواهد بود. زیرا هر آن ممکن است به دلایل مختلف امکان حضور شما در فضای کار اشتراکی فعلی وجود نداشته باشد. در این صورت مجبور خواهید بود محل استقرار خود را عوض کنید. در این حالت اگر تغییر مکان فیزیکی شما موجب کاهش مشتری و یا عدم اعتماد آنها به شما شود با مشکلات اساسی مواجه خواهید بود.
همچنین ممکن است زمینهی فعالیت شما به شکلی باسد که مجبور هستید جلسات متعددی با مشتریان و همکاران خود برقرار کنید. در این صورت ممکن است در فضای کار اشتراکی دچار مشکلاتی شوید. زیرا بسیاری از این فضاها اتاق مخصوصی برای تشکیل جلسه ندارند. از سوی دیگر نیز در صورت تشکیل جلسه در سالن عمومی ممکن است برای سایر افراد حاضر در این سالن ایجاد مزاحمت کنید. بنابراین اگر در زمینه ارائه خدمات مشاوره فعالیت میکنید. یا به تشکیل جلسات متعدد با مشتریان و همکاران خود نیاز دارید. بهتر است قبل از مستقر شدن در فضای کار اشتراکی ، شرایط کاری خود را توضیح دهید. زیرا در غیر این صورت ممکن استمجبور به تحمل عواقب جبران ناپذیری باشید.
یکی از دلایلی که باعث میشود بیشتر افراد از حضور در فضای کار اشتراکی اجتناب کنند نداشتن روحیه کار تیمی است. زیرا بیشتر افراد عادت کردهاند که بدون ارتباط با سایر افراد به کار روزمره خود ادامه دهند. اما حقیقت این است که کسب و کارهای امروزی نیاز به روحیه کار تیمی و خلاقیت بالایی دارند. این خلاقیت نیز در راستای ارتباط با سایر افراد به دست میآید. بنابراین امروزه دیگر افراد گوشه گیر و با روابط اجتماعی پایین نمیتوانند در حوزههای کاری مختلف موفق شوند. بلکه ایجاد روابط سازنده و حفظ روابط یکی از مهمترین مهارتهای مورد نیاز عصر کسب و کارهای مدرن است.
بنابراین حتی اگر شما جزو افراد کم رو و با روابط اجتماعی پایین هستید. میتوانید با حضور در فضای کار اشتراکی به تقویت روحیهی اجتماعی خود پرداخته و مهارتهای مورد نیاز برای برقراری یک ارتباط موثر را در ارتباط با سایر گروهها و افراد حاضر در این فضا یاد بگیرید.
یکی دیگر از عواملی که باعث حضور کمرنگ افراد در فضای کار اشتراکی میشود تفکر کلیشهای موجود در مورد محیط کار است. زیرا بسیاری از افراد تصور میکنند که محیط کاری باید دارای اتاقهای مجزا و سلسله مراتب خاصی باشد. در حالی که در فضای کار اشتراکی به همه افراد فضای یکسانی تعلق میگیرد. و تنها تفاوتی که در این محیطها وجود دارد تفاوت بین محل استقرار تیمهای کاری و افراد مستقل است. بنابراین از بین بردن تفکر کلیشهای موجود و تطبیق با شرایط کاری مدرن از جمله مهمترین عواملی است که افراد عصر حاضر باید در خود تقویت کنند.
احتمالا وقتی صحبت از فضای کار اشتراکی میشود شما محیطی مرتب با میزهای پشت سر هم و خاص را در ذهن خود مجسم میکنید. اما در حقیقت فضای کار اشتراکی فضای به خصوصی نیست. زیرا معمولا دکوراسیونی ساده و راحت برای این قبیل محیطها انتخاب میشود. به جرات میتوانم بگویم که فضای کار اشتراکی شباهت زیادی به محیط کار استارتاپها دارد. یعنی اصول خاص و دست و پا گیری در آن حاکم نیست. بلکه تمرکز و حرکت به سوی هدف است که در اولویت اهداف قرار میگیرد و کسب و کارها را هدایت میکند.
شالوده و اساس دکوراسیون فضای کار اشتراکی مانند محیط کاری استارتاپها میز کار گروهی است. البته این میز کارها بیشتر برای تیمهایی در نظر گرفته میشود که به صورت گروهی به رزرو مکان کاری مورد نظر خود میپردازند. و لزومی ندارد که حتما تمام میزهای موجود در فضای کار اشتراکی به صورت میز کار گروهی باشند. از سوی دیگر نیز معمولا میز کار گروهی به گونهای طراحی میشود که افراد هنگام کار کردن مزاحمتی برای یکدیگر ایجاد نکنند. و تمرکز کافی بر روی کارشان داشته باشند.
شاید برایتان جال باشد که بدانید بیشتر محیطهای کار اشتراکی دکوراسیون مدرن شبیه به طراحی داخلی شرکت گوگل دارند. یعنی معمولا از ایدههای خلاقانه و متفاوت در طراحی داخلی و دکوراسیون این شرکتها استفاده میشود تا افراد حاضر در آن با روحیهی بیشتری بتوانند به کار خود ادامه دهند. اتاقهای نشیمن دلباز و داشتن اتاق بازی از جمله مهمترین ویژگیهای کسب و کارهای مدرن است که فضای کار اشتراکی مدرن نیز از این امر مستثنی نیست. بنابراین اگر به تازگی قصد دارید طراحی داخلی یک فضای کار اشتراکی را به عهده بگیرید. بهتر است در مرحلهی نخست به تقویت خلاقیت خود در طراحی داخلی محیط کار بپردازید.
معمولا برای فریلنسرها و افرادی که به صورت تکی و یا در قالب تیمهای دو نفری وارد فضای کار اشتراکی میشوند. میزهای تک نفرهای نیز تعبیه میشود تا افراد بتوانند به راحتی و در کمال آرامش به کارهای خود برسند. اندازه این میزها نیز اصولا با زمینهی فعالیت افراد رابطه مستقیم دارد. اما در حالت معمول اندازه استانداردی برای آن در نظر گرفته میشود.
یکی از مهمترین ویژگیهای مثبت فضای کار اشتراکی انگیزه گرفتن افراد است. مطمئنا اگر شما هم حین انجام کارهای خود شاهد فعالیت و انرژی سایر افراد باشید. انرژی و انگیزه چندین برابری برای انجام کارهای خود به دست میآورید.
امروزه هر کارآفرین یا مدیری را که ملاقات میکنیم در تلاش برای داشتن یک دفتر کار مدرن است. زیرا امروزه دیگر کسب و کارها یا به سمت دیجیتالیزه شدن پیش میروند و یا در صورت داشتن مکان فیزیکی، دارای یک دفتر کار شیک و مدرن هستند. به عبارت دیگر میتوان گفت این روزها دیگر شیک و مدرن بودن دفتر کار به یک پرستیژ کاری تبدیل شده است.
اما جدا از بحث پرستیژ کاری حقیقت این است که شیک و مدرن بودن دفتر کار تاثیر به سزایی در روحیه دهی به کارمندان و از همه مهمتر جذب مشتری دارد. به عنوان مثال معمولا اکثر مشتریان حتی اگر از کیفیت و نحوهی ارائه خدمات یک رستوران اطلاع نداشته باشند نیز رستورانی را انتخاب میکنند که ظاهر شیک و تمیزی داشته باشد. بنابراین داشتن یک دفتر کار مدرن در کنار کیفیت ارائه خدمات از جمله مهمترین عوامل جذب مشتری و بهبود وضعیت شرکت است.
اما سوال اینجاست که دکوراسیون یک دفتر کار مدرن بر چه اساسی باید انتخاب شود؟ برای پاسخ به این سوال باید فاکتورهای مختلفی مورد بررسی قرار گیرند. در ادامه برخی از مهمترین فاکتورهای مورد نیاز برای طراحی دکوراسیون مناسب یک دفتر کار مدرن را برایتان گردآوری کردهایم.
قبل از طراحی دکوراسیون مناسب برای محل کار باید حوزه فعالیت آن شرکت مشخص شود. زیرا دکوراسیون داخلی مورد نیاز یک شرکت ساختمانی و عمرانی با یک شرکت خدماتی کاملا متفاوت است. استفاده از ایدههای خلاقانه در دکوراسیون داخلی محل کار و طراحی مبلمان اداری خاص و شیک از جمله عواملی هستند که میتواند جلوهی خاصی به دفتر کار شما ببخشد.
اگر مدیریت یک تیم استارتاپی را بر عهده دارید بهتر است پس از مشخص کردن دقیق شاخه فعالیت خود، دکوراسیون داخلی مناسبی را برای دفتر کار خود انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که طراحی یک دفتر کاری مدرن از جمله حیاتیترین موارد موجود برای کسب و کار شما است. دخیل کردن المانهایی از حوزه فعالیت در طراحی دکوراسیون دفتر کار مدرن نقش موثری در شکلگیری ذهنیت مشتری نسبت به فعالیتهای شما دارد.
در حقیقت در بیشتر کسب کارها تمام آن چیزی که لازم داریم رعایت مرز بین مدرنیته و سنتی است. در تصویر زیر این مرز به خوبی قابل مشاهده است. زیرا ی دفتر کار مدرن و کاملا شیک را میبینیم که به شکل کاملا تخصصی از ایدهها و سلایق سنتی نیز در طراحی آن استفاده شده است. اگر حوزه فعالیت شما در زمینه ارائه مشاوره و مذاکره با مشتریان است. میتوانید چنین مدلی را برای میز مدیریت و یا مشاور و بازاریاب کسب و کار خود انتخاب کنید. این طراحی برای دفتر وکالت و مهندسی نیز میتواند مناسب باشد.
همانگونه که میدانید هر دکوراسیونی برای هر محلی مناسب نیست. زیرا معمولا دکوراسیون مناسب محل کار بر اساس متراژ آن انجام میگیرد. اگر دفتر شما متراژ کوچکی دارید بهترین و عاقلانهترین کار برای طراحی دکوراسیون داخلی مناسب آن سپردن آن به یک فرد متخصص است. زیرا فردی که تخصص کافی در زمینه معماری داخلی ساختمان دارد میتواند بهترین و دلبازترین دکوراسیون را برای متراژ کوچک دفتر شما طراحی کند.
از سوی دیگر نیز ممکن است متراژ دفتر کار شما بزرگ اما یک تکه باشد. به بیان دیگر هیچ اتاق کار یا استراحتی در آن وجود نداشته باشد. در این حالت نیز میتوانید به کمک یک متخصص طراحی داخلی و با پارتیشنهای اداری شیک، دفتر کار خود را به بخشهای مختلف تقسیم کنید. اما قبل از هر چیز باید متراژ دفتر کار شما و تعداد کارکنان و میزهای لازم مشخص شوند تا بتوانید در مورد سایر موارد تصمیم بگیرید. اما برای داشتن یک دفتر کار مدرن با متراژ کوچک میز کار گروهی معمولا انتخاب مناسبتر و معقولتری است.
در حالت کلی استفاده از پارتیشن در دفتر کار مدرن گزینهی بهتری است. زیرا باعث افزایش تمرکز کارمندان شده و به آنها حس استقلال میدهد. در صورت استفاده از پارتیشن اداری میتوانید فایلینگ اداری و کشوهایی را در قسمتهای مختلف میز برای هر یک از کارکنان در نظر بگیرید. این کار باعث مرتب بودن میز کار کارمندان میشود و فایلهای مربوط به هر کارمند را به صورت طبقهبندی شدهای مرتب میکند. همچنین اگر دفتر کار شما به گونهای است که نمیتوانید برای هر یک از کارمندان اتاق مجزایی در نظر بگیرید. استفاده از پارتیشن میتواند تا حد زیادی نیاز به استقلال کارمندان را تحت پوشش قرار دهد.
به نظر من مهمترین المان لازم برای داشتن یک دفتر کار مدرن طراحی میز کار مدرن است. زیرا میز کار بخش عمدهای از مبلمان اداری و دکوراسیون شرکت را تشکیل میدهد. بنابراین سعی کنید در انتخاب و طراحی میز کار شرکت خود نهایت خلاقیت را به خرج دهید.
البته لازمه انتخاب و طراحی میز کار مناسب در یک شرکت مشخص کردن نوع فعالیت شرکت است. اگر شرکت شما در زمینهی کارهای کامپیوتری فعالیت میکند. بهتر است میزهایی با ارتفاع قابل تنظیم برای کارمندان خود تهیه کنید. زیرا کارمندان شما ساعتها از وقت خود را پشت میز کارشان میگذرانند. بنابراین بهتر است این امکان برایشان فراهم شود که به صورت ایستاده یا نشسته به کارشان ادامه دهند و ساعات کاری برایشان خسته کننده نشود.
انتخاب رنگهای شاد و گرم نیز تاثیر به سزایی در روحیهی کارمندان دارد. از این رو برای داشتن یک دفتر کار مدرن بهتر است از رنگهای متنوع در دکوراسیون دفتر کارتان استفاده کنید. زیرا تک رنگ بودن لوازم باعث خسته کننده شدن ساعات کاری میشود. ولی استفاده از رنگهای شاد روحیه فوقالعادهای به کارمندان میبخشد.
استفاده از پایههای فلزی که ارتفاع آنها قابل تنظیم است. میتواند گزینه مناسبی برای کاهش هزینه و مدیریت هزینههای کسب و کارها باشد. اگر مدیریت یک تیم استارتاپی را بر عهده دارید. بهتر است از چنین میزهایی برای محیط کاری خود استفاده کنید تا در صورت تغییر زمینه فعالیتتان بتوانید از این میزها در سایر کارها نیز بهره ببرید.
میز کارهای گروهی یکی از بهترین انتخابها برای داشتن یک دفتر کار مدرن است. میز کار گروهی مدرن و امروزی متفاوتتر طراحی میشوند. به گونهای که کارمندان با وجود این که در کنار یکدیگر و پشت یک میز فعالیت میکنند کاملا مستقل از هم هستند. در تصویر زیر نمونهای از یک میز کار گروهی آمده است. همانگونه که میبینید تلفیقی از میزهای سرپایی و میز کارهایی که با پارتیشن از هم جدا شدهاند. اگر به دنبال داشتن یک دفتر کار مدرن هستید یک میز کار گروهی مدرن میتواند دکوراسیون داخلی شیکی را برای دفتر کارتان ترتیب دهید.
اگر زمینهی فعالیت شرکت شما به گونهای است که به ارائه مشاوره به مشتریان خود میپردازید. بنابراین باید در طراحی میز مدیریت نهایت خلاقیت خود را به خرج دهید. زیرا مشتریان شما بیشترین زمان خود را در کنار میز مدیریت میگذرانند. بنابراین طراحی میز مدیریت شما میتواند از نظر عاطفی مشتریان و مراجعه کنندگان شما را تحت تاثیر قرار دهد. از طرفی نیز میتوان گفت که مدل میز مدیریت شما به گونهای بیانگر پرستیژ کاری شما است.
شکل زیر نمونهای از دکوراسیون اتاق مدیریت با رنگ قهوهای تیره را نشان میدهد. طراحی منحصر به فرد کمد و فایلینگ اداری و میز مدیریت و ست کردن آن با صندلی مراجعه کنندگان پرستیژ فوقالعادهای به این اتاق کار داده است. از سوی دیگر نیز انتخاب محل مناسبی برای اتاق مدیریت که ویوی زیبایی به آن داده است. حس همدلی و آرامش بیشتری به مشتریان میدهد. این نوع دکوراسیون دفتر کار مدرن میتواند محل مناسبی برای تمرکز فکری و کسب آرامش باشد.
هیچ چیز به اندازه طراحی یک کتابخانه شیشهای دفتر کار شما را زیبا نمیکند. البته اگر قرار است کتابهای سنگینی را داخل این قفسه کتاب قرار دهید نوع شیشه و پایههای کتابخانه را به گونهای انتخاب کنید که در برابر سنگینی کتابها مقاوم باشد. به منظور دسترسی سریع و آسان به کتابها و فایلهای مورد نظر خود نیز سعی کنید فیلینگ یا کمد کوچکی را در پشت میز خود طراحی کنید.
احتمالا به عنوان یک مدیر یا مسئول بخش با پروندهها و فایلهای مختلفی سر و کار دارید. بنابراین داشتن کمد و فایلینگ اداری یکی از ملزومات اتاق کار شما خواهد بود. برای داشتن یک دفتر کار مدرن و به منظور حفظ حریم شخصی به بخشی از کتابخانه شیشههای مات نصب کنید. با این کار میتوانید از دیده شدن اسامی موجود در پروندهها جلوگیری کنید. همچنین میز کار مدیریت را به صورت چند بخشی تهیه کنید که بتوانید تمام وسایل مورد نیاز خود را در دسترس خود قرار دهید.
امروزه یک دفتر کار مدرن به گونهای طراحی میشود که از فضای دفتر به صورت بهینهای استفاده شود. با توجه به این که امروزه دفاتر کار در قالب آپارتمانهای کوچک فعالیت میکنند. فضای زیادی برای جدا کردن بخشهای مختلف و جدا کردن اتاق کار کارمندان ندارند. از این رو میزهای اداری گروهی که با پارتیشن از هم جدا شدهاند انتخاب مناسبی برای کسب و کارهایی هستند که هر یک از کارمندان آن نیاز به حریم خصوصی برای خود دارند.
اگر زمینه فعالیت شرکت شما به گونهای است که با فایلها و کتابهای مختلفی سر و کار دارید. بهتر است طراحی داخلی شرکت خود را به گونهای انتخاب کنید که به راحتی به فایلهای مورد نیازتان دسترسی داشته باشید. میز شما نیز باید به گونهای باشد که کشوها و قفسههای مختلفی برای قرار گرفتن وسایل مورد نیازتان داشته باشد.
به عنوان یک شرکت یا کسب و کار در هر حال به یک اتاق جلسه و میز جلسه نیاز خواهید داشت. اما بهتر است به کمک ایدههای خلاقانه از خسته کننده شدن اتاق جلسه تان جلوگیری کنید. یکی از روشهای طراحی مدرن اتاق جلسه، استفاده از کاغذ دیواریهای رنگی و یا استفاده از تصاویر مختلف در بخشهای مختلف دیوار است. این کار علاوه بر روحیه دهی به کارمندان جلوهی دفتر کار شما را هم زیباتر خواهد کرد. تناسب رنگ صندلی و کاغذ دیواری و پارتیشن و نور مناسب اتاق جلسه نیز از دیگر عواملی هستند که میتوانند دست در درست هم داده و یک دفتر کار مدرن را شکل دهند.
با وجود اینکه کاغذ بازیهای اداری جای خود را به سیستم اتوماسیون داده است. و اطلاعات کسب و کارها در دیتابیس آنها ذخیره میشود. تا به راحتی قابل ارزیابی و بازیابی باشد. اما هنوز هم فایلهای کاغذی زیادی در بسیاری از کسب و کارها وجود دارند که باید به دقت طبقهبندی شوند. در حقیقت میتوان گفت که سیستم اتوماسیون و اینترنتی شدن تنها نقش اتاق بایگانی کسب و کارها را کم رنگ کرده است. زیرا هنوز هم داشتن یک فایلینگ اداری مناسب، بهترین روش برای مرتب بودن دفتر کار است. بنابراین انتخاب و سفارش بهترین نوع فایلینگ اداری مورد نیاز بسته به زمینه فعالیت یکی از مهمترین عواملی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
از گذشته تا کنون مدلهای مختلفی از فایلینگ اداری در کسب و کارهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. بنابراین هر کسب و کاری باید بر اساس دکوراسیون داخلی خود و مدلهای میز کار خود بهترین مدل فایلینگ اداری را برای خود انتخاب کند. در ادامه این مطلب نمونههایی از جدیدترین مدلهای فایلینگ اداری را برایتان گردآوری کردهایم. شما نیز اگر به دنبال فایلینگ اداری مدرن هستید میتوانید مدل دلخواه خود را بر اساس نیاز خود انتخاب کرده و از طریق دنیته سفارشی سازی کنید.
میتوان گفت فایلینگ اداری بهترین راه برای طبقهبندی فایلها و پروندههایی است که در محیط کار خود با آنها سر و کار دارید. زیرا علاوه بر مرتب نگه داشتن دفتر کار باعث میشود که در سریعترین زمان ممکن به فایلها و پروندههای مورد نیاز خود دسترسی داشته باشید. امروزه مدلهای مختلفی از فایلینگ اداری قابل تهیه هستند.
هر چند امروزه تنوع فایلینگ اداری بسیار زیاد است. اما هنوز هم بسیاری از مدیران ترجیح میدهند از مدلهای قدیمی استفاده کنند. این سیستم معمولا شامل یک کمد با یک یا چند کشو است. اما در شکل زیر نمونهای آمده است که در آن از کشوی کوچکی برای قرار دادن نامههای اداری و یک کشوی بزرگ برای قرار گرفتن پروندهها تشکیل شده است. اگر حجم کاغذهایی که شما ملزم به طبقهبندی آنها هستید زیاد نیست میتوانید این مدل را سفارشیسازی کنید. البته رنگ این کمد فایلینگ میتواند به دلخواه شما و با توجه به رنگ دکوراسیون محل کارتان انتخاب شود.
اگر به عنوان مدیریت یک مجموعه فعالیت میکنید. احتمالا تمام فایلها در نهایت به شما ختم خواهند شد. بنابراین باید بهترین سیستم فایلینگ را برای اتاق خود انتخاب کنید. زیرا از شما انتظار میرود به همه اتفاقاتی که در شرکت شما میافتد احاطهی کامل داشته باشید. این امر نیز نیازمند یک سیستم فایلینگ قوی است. در شکل زیر نمونهای از بهترین مدل فایلینگ اداری برای اتاق مدیریت آمده است. این سیستم نمای فوقالعادهای را به دفتر کار شما میبخشد.
اگر در کسب و کاری فعالیت دارید که میتوانید بخش مجزایی را به عنوان بایگانی شرکت خود در نظر بگیرید. بهتر است در انتخاب کمد فایلینگ دقت زیادی به خرج دهید. زیرا هدف از سفارش و تهیه چنین کمد یا قفسهای مرتب بودن دفتر کار و دسترسی آسان به فایلهای مورد نیاز است. بنابراین بهتر است قفسهای که برای این منظور تهیه میکنید بخشهای مختلفی برای قرارگیری پروندههای مختلف داشته باشد.
یکی از مشکلات عمدهای که بسیاری از کارمندان با آن مواجه هستند شلوغ بودن میز کار آنها است. اگر شما هم از جمله افرادی هستید که میز کار شلوغی دارید بهتر است سیستم فایلینگی برای میز کار خود ترتیب دهید. این سیستم به شما کمک میکند که علاوه بر به حداقل رساندن زمان لازم برای دسترسی به هر آنچه که بدان نیاز دارید. به شکل سازمان یافتهای میز شما را مرتب و در فضای استفاده شده توسط پروندهها نیز صرفهجویی میکند. همچنین به منظور تقویت روحیه خود میتوانید از فایلهای رنگی برای این منظور استفاده کنید که انرژی بیشتری به شما بدهند.
در صورتی که فضای کافی برای قرار گرفتن کمد فایلینگ در دفتر کار شما وجود ندارد. میتوانید از روش فایلینگ دیواری برای طبقهبندی اسناد مورد نیاز خود استفاده کنید. این سیستم بسیار کم حجم و با صرفه بوده و علاوه بر مرتبسازی دفتر کار، زیبایی ظاهری فوقالعادهای نیز به آن میبخشد. بهترین مکان برای قرار گرفتن این سیستم بالای میز کار شما است. زیرا دسترسی به فایلها را نیز برای شما به آسانی امکانپذیر میکند.
در بسیاری از سازمانها فایل هر بخش از مجموعه توسط کارمند مربوطه ثبت و ضبط میشود. در این حالت هر کارمند به یک سیستم فایلینگ شخصی نیاز دارد تا فایلهای مربوط به بخش خود را در آن ثبت و نگهداری کند. در این حالت تهیه میزکارهایی با فایلینگ مجزا بهترین انتخاب برای مدیران است. در شکل زیر نمونهای از یک میز کار مدرن با سیستم فایلینگ شخصی را با هم میبینیم.
بسیاری از ما تمایل داریم که در خانه نیز میز کاری را در گوشه دنجی از خانه داشته باشیم. زیرا گاهی ساعت کاری ما در محل کار به پایان نمیرسد. بلکه برای تحقیق و بررسی برخی مسائل باید خارج از ساعت کاری و در منزل به کسب اطلاعات بپردازیم. از این رو نیاز به یک میز کار شیک و تمیز با تمام امکانات که فضای زیادی نیز اشغال نکند هستیم. برای این منظور بهتر است میز کاری را انتخاب کنید که جمع و جور بوده و بخشی از آن به صورت فایلینگ باشد. زیرا در این صورت به راحتی میتوانید بدون ایجاد کوچکترین مشکلی در منزل نیز به انجام کارهای خود بپردازید.
آنچه تا کنون دیدیم نمونههایی از انواع فایلینگ اداری بود که در کسب و کارهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرند. اگر شما هم به دنبال یک سیستم فایلینگ خاص هستید میتوانید از طریق دنیته سفارش خود را ثبت کنید. دنیته به شما کمک میکند تا در کمترین زمان ممکن و با هزینه مناسب تمام تجهیزات اداری خود را فراهم کنید.